Böcker som inte är till salu

Kantha 1

Det finns många textilböcker i min bokhylla. En del säljer jag för att bereda plats för nyheter. Men det finns också böcker som jag absolut inte vill göra mig av med, som de här två om kanthabroderi  (läs om kantha HÄR).

Bilderna i de båda böckerna är av ganska dålig kvalitet, formgivningen är inget vidare och pappret känns billigt. Men för mig är böckerna ändå värdefulla.

På en föreläsning om kantha för några år sedan visade Dorothy Tucker, engelsk expert på kanthabroderi (läs om henne HÄR), sitt exemplar av den vänstra boken. Hon sa att den var nästan omöjlig att få tag i. Men om man ändå lyckades låg priset på ca 100 GBP, dvs ca 1.100 kr. Då hade jag redan köpt min bok på ett antikvariat för 65 kr! Nu finns boken i en ny utgåva, titta HÄR.

Den högra boken köpte jag på nätet direkt från en bokhandel i Indien. Jag vet inte riktigt hur jag hittade den. Nu söker jag förgäves efter boken på nätet.

Kantha 2

The Art of Kantha Embroidery av Niaz Zaman

Kantha 3

Kantha The Traditional  Art of the Women of Bangal av Asis K Chakrabarti

One thought on “Böcker som inte är till salu

Kommentera

