Uppspänt

kudde 2

Jag har sytt tre nya kuddar av växtfärgat ylletyg. Små tygbitar är sammanfogade med skarvsöm. För att få tygstycket jämnt och fint våtspänner jag det innan jag syr ihop med kuddens baksida. Jag använder häftstift och sätter fast kuddtyget med rätsidan uppåt på en hård träskiva, täckt med bomullstyg. Jag mäter noga så att det blir rätt storlek. Över det fasthäftade tyget lägger jag också bomullstyg och sprejar alltihop med vatten. När vattnet har torkat är tyget slätt och fint. Titta HÄR, där visar jag en annan av de tre kuddarna under arbetets gång.

Jag har inte haft tid att fotografera de tre färdiga kuddarna ännu, men när det är gjort visar jag dem här.

6 thoughts on “Uppspänt

    1. Gunnel Berggrén

      Häftstift på hårt trä gör ont i händerna. Jag använder frigolitplattor täckt m plast och stora knappnålar. Går utmärkt att spänna även kraftiga tyger med.
      Gunnel

      Gilla

      Svara
      1. Elisabet Inläggets författare

        Tack för tipset! Man tar vad man har. Häftstiften trycker jag ner med baksidan av en tesked, så det innebär ingen påfrestning för händerna. Och när häftstiften ska bort igen bänder jag bort dem med skeden.

        Gilla

Kommentera

