Två nya trasmattor

glesrips 1

Solen gav lite ljus en kort stund igår och då skyndade jag mig ut och fotade två nya trasmattor. Vävtekniken är glesrips, en variant av tuskaft. Jag har varpat med en tråd oblekt lingarn 8/3 och tre trådar svart mattvarp. De tre mattvarpstrådarna följs åt i väven, men jag har solvat dem i varsitt solv för att de ska ligga parallellt och inte sno ihop sig. Trasorna består av återanvända slitna påslakan, gardiner och skjortor. Det mesta har vi slitit ut själva, lite är köpt på Myrorna och Erikshjälpen.

Det finns varp kvar i vävstolen till ytterligare en matta. Jag klippte ner de här två eftersom jag ville ha dem klara till helgen. Då är det dags för årets stora kulturevenemang i Lindesbergs kommun, Vinterspår. Jag deltar på Brukskontoret i Dalkarlshyttan i utkanten av Lindesberg. HÄR är programmet, jag finns på punkt 60. Öppet 6 – 7 februari 2016, kl 10 – 16.

glesrips 2a

11 thoughts on “Två nya trasmattor

  1. Anne-Lisbeth Eidet

    Dere svensker vever så mange fine matter. Jeg er virkelig imponert…..og så blir jeg så nysgjerrig/nyfiken? på oppskriften. ( solvning og nedknytting ) .

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Det är tuskaft. Varannan varptråd lin 8/3, varannan 3 trådar mattvarp. Två lika varptrådar efter varandra vid partibyte. Vartannat inslag trasor, vartannat inslag mattvarp. Två inslag trasor efter varandra vid partibyte.

      Gilla

      Svara

Kommentera

