Grå sjalar

grå sjalar 1

Många kilo finns det i mitt garnlager och det behöver minska. Jag plockade ut alla påsar och lådor med ullgarner ur förrådet. En del är restgarner från tidigare projekt, annat är impulsköp som aldrig har kommit till användning. Jag höll på ett bra tag och vägde och räknade innan jag bestämde mig för att använda en del av de grå garnerna.

Jag varpade med sex trådar, 1 tråd ullgarn 6/2, 1 tråd 2-trådigt garn inköpt i Tallinn, melerat från ljusgrått till svart, 1 tråd lite tunnare 2-trådigt garn, 1 tråd omväxlande olika små ljusgrå restnystan och 2 trådar Fabel, ett garn med inblandning av 25 % polyamid. Jag beräknade hur många meter det fanns av den minsta garnmängden och kom fram till att jag skulle kunna göra en varp som var ca 50 centimeter bred och lite drygt 5 meter lång, lagom till två sjalar. Jag varpade tills garnet som det fanns minst av tog slut och kunde konstatera att jag räknat rätt. Med 7 trådar per cm i varpen är skedbredden exakt 50 cm. Inslaget består av Fabel, ca 4 inslag per centimeter. Bindningen är liksidig kypert.

Vävningen går snabbt och det är snart dags att klippa ner. Sedan återstår att dreja fransar, tvätta och eventuellt rugga upp sjalarna lite. Blir det bra? Det hoppas jag förstås. Det ser ganska bra ut i vävstolen i alla fall. Kanske kunde jag ha valt ett tunnare inslag, men säker på resultatet är jag först när sjalarna är tvättade. Kul är det, att plocka med garnerna, bestämma sig, väva och minska en aning på lagret.

2 thoughts on “Grå sjalar

Kommentera

