Kyrkobesök

Canterbury 4

Det är söndag och då passar det bra med ett kyrkobesök. Det här är inte vilken kyrka som helst, utan den mäktiga katedralen i Canterbury, påbörjad på 1000-talet och klassad som världsarv av UNESCO. Förra hösten var jag där, men bilderna råkade hamna i fel mapp och jag glömde bort att visa dem.

Canterbury 1

Som vanligt var min blick inställd på textilier och långt, långt fram i koret fanns ett intressant antependium, vävt och broderat. Texten lyder The blood of thy martyrs and saints shall enrich the earth, shall create the holy places. Orden är citerade från TS Eliots versdrama Murder in the Cathedral om ärkebiskopen Thomas Becket, som mördades i katedralen år 1170. Enligt uppgift skedde mordet just här vid högaltaret. (Läs mer HÄR och HÄR)

Jag brukar vara noga med att uppge vem som är upphovsperson till de verk jag visar, men jag hittar inga uppgifter om vem som formgivit och tillverkat antependiet. Är det möjligen någon som vet? (Som vanligt går det att klicka på bilderna så de blir större, gå tillbaka med ”bakåtknappen”. )

Canterbury 2

Canterbury 3

One thought on “Kyrkobesök

  1. MarveW

    Så intressant. Det finns ju fantastiska textilier i våra kyrkor som sällan kommer fram i diskussionen. Ofta imponerande både avseende teknik och symbolik. Trevlig söndag!

    Gilla

    Svara

Kommentera

