Stygnklotter i Södertälje

stygnklotter 2

Förra helgen var jag i Södertälje tillsammans med ytterligare ca 100 medlemmar i Täcklebo Broderiakademi.  Föreningens två lokalgrupper i Södertälje stod som värdar för 2015 års konferens och årsmöte. Kameran glömde jag ta fram, kanske för att jag kände mig så ovanligt avslappnad och närvarande. Jag befann mig just där och just då och tog in allt som bjöds; intressanta föreläsningar, festmiddag, underhållning, utställningar, inspirerande möten med nya och gamla broderande vänner och bekanta.

En materialpåse fick vi med uppgiften att använda tyg och trådar till ett broderi med läggsöm och kedjesöm. Jag valde bland garnerna, tog brunt, orange, blått, blågrått och en aning grågrönt. Nålen fick klottra med tråden på egen hand utan att jag brydde mig särskilt mycket om hur det blev. Samtidigt som stygnen sakta lades på plats lyssnade jag på Cristina Hagander, som berättade om sitt personliga och gripande kandidatarbete på HDK, och på Cristina Åbrink, som visade sina finstämda textila bilder där hon nästan enbart använder just läggsöm och kedjestygn.

Cristina Hagander fick årets stipendium från Täcklebo Broderiakademi, titta HÄR och HÄR.
Några av Cristina Åbrinks broderier kan ses HÄR. Mer om helgen i Södertälje finns HÄR hos Madde, som inte glömde använda kameran.

stygnklotter 1

stygnklotter 3

3 thoughts on “Stygnklotter i Södertälje

Kommentera

