Sålldrällsvariation

sålldräll 1

Sålldrällsvarianten som jag såg och fotograferade hos hembygdsföreningen Fellingsbro, titta HÄR, för ett par veckor sedan sitter i vävstolen nu. Det ska bli handdukar. Varp och inslag består av oblekt lingarn 16/1, varptäthet 14 tr/cm.

Det var enkelt att ta ut solv- och trampordning efter fotot. Men sedan hade jag lite för bråttom och tänkte inte efter ordentligt. Lingarnet är stumt och de olika partierna drar in väven lite olika, så kanten blev ojämn och kurvig. Jag hade helt glömt bort att jag brukar solva de yttersta trådarna i tuskaft när jag väver sålldräll. Men det mesta går att fixa. Jag klippte av de åtta yttersta trådarna i var sida och solvade om i tuskaft.

sålldräll 2

Nu blir det mycket bättre!

sålldräll 3

Lite snopen blev jag när jag  bläddrade i gamla vävböcker från bokhyllan och hittade samma sålldräll i Handdukar och duktyg av Gertrud Ingers från 1953. Det är ju inte otänkbart att den som vävde på utbildningen på Fellingsbro Folkhögskola hämtat vävsedeln där. I boken kallas väven ”sålldrällsvariation från Hårshult”. Jag tycker ändå att jag med gott samvete kan använda mönstret, eftersom jag har annat material, annan täthet, lite annan mönsteruppbyggnad. Och i boken finns det ingen stadkant i tuskaft!

3 thoughts on “Sålldrällsvariation

    1. Elisabet Inläggets författare

      Min vävnota består av lite kladdiga anteckningar som nog är obegripliga för någon annan. Sålldräll finns i många vävböcker, bland annat den jag nämner i inlägget. Om den inte finns på biblioteket så ser jag att det just nu finns flera exemplar till salu på bokborsen.se och på antikvariat.net.

      Gilla

      Svara

Kommentera

