Fållar trasmattor

trasmatta 6

Numera fållar jag trasmattorna som jag väver. Jag tycker att fållar är den avslutning som passar bäst till mina mattor.

Mattorna väver jag med dubbla trasor, men för att fållen ska bli smidig vävs den med enkla trasor.  Mellan själva mattan och fållen slår jag in 4 inslag mattvarp. Fållen består av ca 6 cm enkla trasor, snyggast blir det med jämnt antal inslag. Och så börjar/slutar mattan med 4 inslag mattvarp. Mattvarpsinslagen bågas rejält.

Mellan mattorna slår jag in 4 spröt för att få lite varp till fransar. Franstrådarna knyts samman två och två med råbandsknop och klipps sedan till ca 2 cm. Fållen sys med mattvarp. Jag trär stygnen  i en varptråd i sista trasinslaget, sedan i en varptråd i mattvarpsinslagen och petar samtidigt in knutar och fransar i fållen. Stygnen dras inte till alltför hårt. Fållen ser fin ut på båda sidor, mattan blir vändbar och håller i flera decennier.

HÄR finns fler sätt att avsluta en matta.

Trasmatta 7

4 thoughts on “Fållar trasmattor

  1. Maria Gille

    Igår kväll läste jag din blogg för första gången och startade prenumerationen. Idag har jag precis avslutat den andra mattan i min varp och står inför att påbörja min nästa. Ska prova din variant som verkar enklare än andra jag prövat. Vilken timing!

    Gilla

    Svara

Kommentera

