Väver trasmattor

mattskiss

Det finns så många olika sätt att göra saker på och jag har fått en del frågor om hur jag brukar göra när jag väver trasmattor. Här kommer några svar och de kanske kan intressera fler än den som frågat. Det kommer fler svar när jag har vävt lite längre och när mattorna är nerklippta.

Överst  är den ursprungliga skissen och arbetsbeskrivningen till trasmattan som jag väver nu. Blå trasor har sorterats i tre högar; mönstrat mörkblått, enfärgat mellanblått samt enfärgat och mönstrat ljusare blått. Jag använder så gott som enbart återbrukat tyg. Det allra roligaste med mattvävningen är, tycker jag, utmaningen att använda de begränsade och unika trasorna på bästa sätt. Jag har räknat ut hur långt trasorna räcker, tänkt efter hur jag bäst mixar trasorna (jag väver med två trasor) och gjort en randning. Nu när jag har kommit halvvägs har jag ändrat mig lite. Jag avviker från planen och gör mattan kortare än jag tänkte från början.

För att stadkanten ska bli fin vrids trasorna några varv när inslaget är skyttlat. Sedan håller jag fast snurret med fingrarna tills inslaget ligger på plats och det är dags att slå till med slagbommen. (Och bryter mot regeln att aldrig pilla i kanten.)

trasmatta 1

När en rand börjar och respektive slutar låter jag en av trasorna sluta några centimeter in i skälet och den andra trasan får bli lite längre.

trasmatta 2

Den längre trasan får en vridning i kanten. Sedan går den runt den yttre varptråden, in igen i samma skäl och läggs omlott med den kortare trasan.

trasmatta 3

När randen bara består av två inslag lägger jag in dubbla trasor i första skälet och låter två olika långa ändar hänga ut i ena sidan, på bilden har de hängt ut i vänster sida. I nästa inslag lägger jag in ändarna och klipper sedan trasorna som kommer från höger till lagom längd så att de hamnar omlott med de första trasorna. Nästa gång låter jag trasorna mötas på andra ställen så att väven blir jämn och fin.

trasmatta 5

 

6 thoughts on “Väver trasmattor

  1. Kerstin Hjelmare

    Jättekul att se att du också använder din blogg – precis som jag – till att berätta hur du gör, inte bara för att visa färdiga resultat. Det behövs, tycker jag, för att föra kunskap vidare och för att därmed säkra kvaliteten på det som görs runt omkring.

    Gilla

    Svara
  2. Mia

    Har nästan glömt bort att det är roligt att väva och se hur mattan växer fram. Jag gillar ju att klippa mattrasor, även om det nu är länge sedan, men material att klippa av, det har jag och vävstol också. Det ska bli kul att se din färdiga matta.

    Gilla

    Svara

Kommentera

