Inmätning

Mäta 1

Nu är det mattvävning på gång här. För att vävningen ska gå utan besvär är det bra att vara noggrann i alla moment i förarbetet. Till exempel är det viktigt att varpen är centrerad i vävstolen. Det gör inget om varpen inte hamnar mitt i skeden, det går bra att mäta in den rätt i slagbommen i alla fall. Men det är så enkelt att centrera i skeden så det finns ingen anledning att inte göra det.

Så här gör jag. Eftersom min mattvarp har bredden 67 cm mäter jag 67 cm från vänstra kanten av skeden. I detta fallet med en gles sked markerar jag avståndet med en lös tråd. I en tätare sked sticker jag bara ner skedkroken.

Därefter mäter jag från markeringen åt höger och…

Mäta 3

… viker sedan den uppmätta sträckan av måttbandet på mitten.

Mäta 4

Jag lägger ner måttbandet på skeden och …

Mäta 5

… börjar skeda vid vikningen. Varpen  hamnar rätt utan att jag har behövt utföra en enda matematisk operation. Lätt som en plätt!

Mäta 6

4 thoughts on “Inmätning

    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja visst, det viktiga är ju att varpen sitter rätt i vävstolen vid pådragning och senare i slagbommen. Men eftersom det är så lätt att centrera i skeden så finns det ju ingen anledning att inte göra det.

      Gilla

      Svara

Kommentera

