Intarsiabroderi, del 2

K P Gustafsson 2

Idag blir det mer intarsiabroderi, nu från nomader i Kirgizistan och inte från en konstnär i Norge (titta HÄR). Bilderna kommer från Kerstin Paradis Gustafssons bok Kirgiziskt världsarv. Jurtan och dess filtmattor. Det är filtmattorna, Schyrdakmattor, som är tillverkade i intarsiateknik och de är en del av inredningen i jurtan, tältet.

På översta bilden syns hur samma mönsterformer har klippts (eller skurits) ut i vit respektive grå filtad ull. Mönsterbitarna får byta plats så att det blir två mattor med samma motiv, men med ombytta färger. Bitarna sys ihop kant i kant från avigsidan och samtidigt sys en snodd fast över sömmen på rätsidan. I boken beskriver Kerstin tillverkningen steg för steg med korta texter och många fina bilder. Hon delar med sig av den kirgiziska kulturen och av sina ingående kunskaper om textila traditioner som sträcker sig flera tusen år bakåt i tiden.

UNESCO har certifierat den kirgiziska jurtan och dess filtmattor som världsarv.

Kan jag hoppas på ännu en bok om kirgizisk kultur? Kerstin nämner nämligen i efterordet sådant som hon inte har berättat om i den här boken, t ex ”… alla lekar för både vuxna och barn … dockor med sina speciella ansikten … musiken och musikinstrumenten … all mat och matlagning …”. En cliffhanger?

K P Gustafsson 3

K P Gustafsson 1

8 thoughts on “Intarsiabroderi, del 2

  1. Britt-Inger Eriksson

    Jag undrar om du är den Kerstin Gustafsson som jag tror, i i så fall lärde jag mig spinna hos dig. Du bodde då i Skrekarhyttan. Roligt att se att du har fortsatt på din väg. För mig blev aldrig hantverket ett yrke men det har följt mig genom livet. Med vänlig hälsning Britt-Inger Eriksson

    Gilla

    Svara
    1. Kerstin Paradis Gustafsson

      Jo – det är jag = f.d. Skrikarhyttan + vadmalsstampen där.
      Andra böcker är Ull och ullhantering och Den senaste Nålbindning Nu och Då.
      Allt på GMLförlag
      Dessutom jobbar jag nu på en stor bok om Vadmal, en om att sy i fårskinn och på tur står sedan en om: Spinning och spinnredskap Här och Där.

      Gilla

      Svara
      1. Britt-Inger Eriksson

        Ja, vad roligt. Kommer ihåg vadmalsstampen och vad intressant det var. Vi ( jag och Molly ) spann garn till en bildväv som du höll på med. Ja det är många år sen nu. Ha det bra Kerstin ! Ska kolla upp böckerna.

        Gilla

      1. Kerstin Paradis Gustafsson

        Det gick inte att lägga in foton på de två andra böckerna som kommit Ull och Ulltekniker och Nålbindning Nu och Då. Båda finns att köpa på GMLförlags hemsidan – samma somjag har tryckt Kirgizistan boken på. Dukan ju också kolla på Världens resors hemsida. Det skall bli en resa till Kirgizistan nästa höst. Ha det gott Kerstin

        Gilla

Kommentera

