Lust att färga

färga ylle 1

Förra helgen gick jag på kurs för Erik Torstensson i Eskilstuna och fick lite behövlig växtfärgningsenergi. Kursen innehöll både nåltovning (nytt för mig och riktigt roligt att prova) och experimentell växtfärgning. Jag har färgat en hel del de senaste åren, men det är alltid kul att få nya impulser. Det går ju att göra på så många olika sätt!

I sommar har det inte blivit så mycket färgning för min del, men nu fick jag lust här hemma igen. Remsor av ylletyg lindades tillsammans med växter och lite järnskrot till små paket. Det blev två olika färggrytor med två paket i varje bad. Så här såg paketen ut när de kom upp ur grytorna.

färga ylle 2

Och så här ser remsorna ut när de hänger på tork. Planen är att det ska bli kuddar, eller kanske något annat, i någon sorts lappteknik.

färga ylle 3

14 thoughts on “Lust att färga

  1. Pysselfarmor

    Fantastiskt vackert och det var så roligt att gå kursen som du höll. Denna veckan, i tisdags, var jag på en växtfärgningsföreläsning på Bergianska. Det är en trädgårdsmästare Kaili Maide som odlar växter, både inhemska och från andra världsdelar, och växtfärgar bl.a. genom att sätta grytan i komposten! 1,5 timme pratade hon om växter, färgningarna, ljusäkthet, visade prover…ja det var fantastiskt. Jag tror det var tredje året detta var, men kanske blir det inte mera. Det fanns ”hot” om att rabatterna skulle bli rosrabatter. Hur som om du har vägarna till Stockholm den närmaste tiden så ska du gå dit och kolla in vid Gamla Orangeriet. Där står växterna, men skyltar och färgprover – en miniutställning.
    http://www.bergianska.se/om-oss/press-media-och-nyheter/nyheter/f%C3%A4rgglada-planteringar-ger-f%C3%A4rg-%C3%A5t-textilier-1.196381

    Gilla

    Svara
  2. Ann-Marie Alskog

    Jättesnyggt! Vad har du använt för växter? Själv håller jag på att rostfärga lakansväv m starkt te istället för ättika. I tyget är rostiga prylar inlindade. Får tom fram blålila toner. Har även testat på akvarellpapper som du tipsade om. I förrförra nr av Stitch står det om detta sätt att färga.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Intressant med enbart te och rost! Det måste jag testa. Ibland använder jag te och rost, men tillsätter även ättika. TIll den här färgningen tog jag det som fanns alldeles utanför dörren, älggräs och gullris. Och dessutom lökskal av gul och röd lök. I det ena färgbadet är det bara skal av gul lök, i det andra en blandning av gullris, älggräs och lökskal.

      Gilla

      Svara
  3. maggielemay

    What an exciting project Elizabeth. Hopefully I will get round to something like this soon. I Have some work in this exhibition edgetextileartistsscotland at RGI

    Gilla

    Svara
  4. Anna Karlsson

    Superfint! Jag blir verkligen sugen på att färga! Måste kolla om det finns några kurser i närheten av mig. Annars kan en kanske experimentera själv?

    Gilla

    Svara

Kommentera

