Håller färgen?

prover växtfärgat linne

Varför gjorde jag inte detta i början av sommaren, eller förra året – testade ljushållfastheten på några av mina (mycket ovetenskapliga) provfärgningar av linne och hampa?  Nu är jag på gång och ska färga linne igen och då är det  förstås bra om jag har lite koll på vad som fungerar någorlunda och vad som inte fungerar alls.

Det är ju svårare att få hållbara färger på vegetabiliska fibrer än på animaliska. Men på  anslagstavlan i mitt arbetsrummet sitter ett halvfärdigt broderi med applikationer av linnetyger färgade med rost, lökskal och granris. Efter ca tre år i dagsljus, dock inte mitt i solen, är färgerna till min förvåning oförändrade.

Nu lägger jag prover i ett fönster mot sydväst och ser vad som händer. Jag tar 8 av de mer än 30 provfärgningar som jag gjorde för ett antal år sedan. Tygremsorna får ligga i fönstret i några veckor. Siffrorna inom parentes syftar på mina mycket kladdiga och ibland nästan obegripliga anteckningar om hur jag har gjort. Men ungefär så här är det:

1. Linne betat med 10 % alun + en skvätt diskmedel. Har legat i en glasburk med lupinblad
och vatten i ca 3 veckor.
2. Linne, fuktat med 6 % ättika, har legat tillsammans med rostiga föremål ”ett tag”.
3. Linne betat med 10 % alun + en skvätt diskmedel. Har legat i en glasburk med björklöv och
vatten i ca 3 veckor.
4. Linne kokat med använda tepåsar. Har sedan legat i en glasburk med björklöv och vatten i ca
4 veckor. Eftersom björklöven inte gav någon färg fick tyget ligga ytterligare 3 veckor i en
glasburk, nu med lupinblad och vatten med 3 % ättika.
5. Linne, rostfärgat som nr 2 och sedan i en glasburk med lökskal och vatten i 3 veckor.
6. Linne färgat med granris enl Sandbergs recept, titta HÄR.
7. Linne rostfärgat som nr 2, sedan i glasburk med älggräs och vatten i 3 veckor.
8. Hampa färgat med indigo, därefter i glasburk med rostiga föremål, björklöv  och vatten i 3
veckor.

(Som alltid går det att förstora bilden genom att klicka på den och sedan gå tillbaka med ”bakåtknappen”.)

3 thoughts on “Håller färgen?

  1. Anita Fors

    Det är superbra att testa hur hållbar färgen är under sommarsol i en fönsterbräda. Det är så tråkigt att färga mycket bara för att upptäcka att färgen bleknar vid användning.
    Men jag undrar över en sak i dina anteckningar. Du har betat några infärgningar med alun och EN SKVÄTT DISKMEDEL. Diskmedel vid färgning är helt nytt för mig, trots att jag växtfärgat en hel del. Vilken effekt har diskmedlet?

    Gilla

    Svara

Kommentera

