Omsytt och skarvat

Klänning a

I garderoben fanns en kjol, sydd på den tiden då mitt midjemått var ca 10 cm mindre än idag. Kjolen fanns kvar eftersom jag gillar tyget, ett bomullstyg med varannan tråd svart och varannan vit i varpen och med vitt inslag. Skötersketyg kallas det, i alla fall i kombinationen blått och vitt.

Nu sprättade jag isär kjolen och fick två rektangulära tygbitar. Sedan letade jag lite i tygskåpet och valde bland några ikattyger.

klänning b

Efter lite pusslande fick jag ihop ännu en tunika efter samma mönster som den HÄR och den HÄR. Kanske lite slarvigt sydd. Men numera tycker jag att det är bättre att göra något som inte är perfekt än att göra ingenting alls, i alla fall när det är till mig själv.

klänning c

13 thoughts on “Omsytt och skarvat

  1. Mona

    Å så snygg oxh Inspirerande. Önskar jag kunde komma till skott och göra nåt av alla kläder jag inte använder men inte kan slänga.

    Gilla

    Svara
  2. kullerbyttatextil.wordpress.com

    Väldigt fina tunikor/klänningar du sytt! Kul när man kan återbruka och resultatet blir så här snyggt!

    Gilla

    Svara
  3. Anita Fors

    Det blev grymt fint! Och så känns det ju så bra när man kan återanvända något för att skapa nytt. Riktigt lyckat exempel.
    Hälsningar,
    Anita

    Gilla

    Svara
  4. Ann-Marie Alskog

    Snyggt – det verkar vara ett bra och användbart mönster.
    Jag har tittat på dina tidigare inslag om växtfärgning på papper. Tänkte att jag själv skulle testa detta lite i helgen nu när det finns blad ute. Jag tänkte att jag skulle använda mina handgjorda papper av bomullsfibrer från sommarkursen på Billströmska folkhögskolan för några år sedan. Har du några tips hur jag ska börja och vad jag ska tänka på som du kan tänka dig att dela med dig av? Vilka växter är bäst? Är alunbeta bra på bomullspapper?

    Gilla

    Svara
  5. Inger Hurulehto​​

    Så bra det blev. Snart kommer jag oxå göra om något plagg. Jag har köpstopp nu ett år framåt. Ha det bra.

    Gilla

    Svara
  6. Lillemor Jansson

    Den blev ju jätteläcker! jag känner mej inspirerad, har hittat en klänning i gömmorna som mamma sydde åt mej för mer än 50 år sedan, eftersom det är mycket tyg i den ska jag sprätta upp den och med inspiration från dej sy något ”nytt”. Jag kommer faktiskt ihåg att knapparna i pärlemor var dyrare än tyget!

    Gilla

    Svara
  7. Monika

    Snygg! Inte ser jag nåt slarvigt från mitt håll. Jättebra mönster du har, som passar dig så perfekt. Önskar jag hade ett sådant också- men då får man lägga till på bredden -tyvärr- och betydligt mer- tyvärr över bysten också.
    Den passar dej perfekt hälsningar Monika

    Gilla

    Svara

Kommentera

