Väva, vecka och färga – nya experiment

väv med vecktrådar

Nu vill jag att vävningen av de här tre halsdukarna ska gå riktigt fort! För sedan börjar det roliga och spännande –  veckning och färgning. Jag fortsätter på samma idé som jag visat förut, titta HÄR, med lingarn i varp och inslag och en invävd tråd för att vecka ihop tyget till en sorts shibori. Och sedan ska jag färga med järnskrot och växter. Riktigt hur jag ska gå tillväga har jag inte tänkt ut ännu. Vegetabiliska fibrer är lite knepigare att färga än animaliska, men jag färgade en hel massa provbitar av linne för några år sedan. Några försök visade jag på bloggen, titta HÄR. Nu får jag plocka fram proverna igen och försöka tyda mina kladdiga anteckningar. Oj, så roligt det ska bli! Men blir det snyggt? Ja, det hoppas jag förstås.

One thought on “Väva, vecka och färga – nya experiment

  1. hanna496

    Vad spännande det ska bli att se hur det blir, tack för att du delar med dig av hela processen.
    /Hanna-Kristine

    Gilla

    Svara

Kommentera

