Stickar på danska

gul väst 2

Att följa en stickbeskrivning på danska är inte så svårt. Det går snart att lista ut att vr = vrang = avig, att p = pind = substantivet sticka, alltså pinnen som maskorna sitter på, men det betyder också varv, att vr-sidepind = varv från avigsidan och så vidare.

Nu blir det en klurig väst, Pisa, från Design.club.dk. Jag stickar resår, ökar och minskar, ökar och minskar och det bildas ribbor som går härs och tvärs. Den grå lilla västen, Sanne, från samma designer som jag stickade förra året, titta HÄR, har jag verkligen trivts i och använt riktigt mycket. Så mycket gillar jag den att jag stickade en till i samma modell, men i cerise garn. Men nu blir det gult.

gul väst 1

5 thoughts on “Stickar på danska

  1. Kerstin Jacobsson

    Har köpt garn o beskrivning från Yll o Tyll i Uppsala. Gick bra med danskan så småningom när man klarat ut de vanligaste orden.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Modellen kommer från Design.club.dk, länk i inlägget. De har ingen direktförsäljning, men på deras hemsida finns en förteckning över återförsäljare. Till en tidigare stickning köpte jag garn och beskrivning i Danmark, men nu senast i Granhammar utanför Örebro, http://www.ostbiten.se.

      Gilla

      Svara

Kommentera

