Nyfärgat

gult o rött

Färggrytan stod på spisen från morgon till kväll. För att spara energi, kemikalier, vatten och tid använde jag samma bad hela dagen, med påfyllning av färgpulver och en aning tillsatser emellanåt. Redgarn 20/2, ett ullgarn, fick kulörer i en serie från gult över orange till rött. Jag utgår från ett grundrecept, men blandar färgpulver lite på gehör. Exakt de här infärgningarna kan jag inte upprepa.

Garnet är avsett till broderi. Härvorna ska klippas upp i lagom längder och garnet ska flätas till dockor. När det är gjort kommer de att finnas till försäljning här på bloggen. Och så ska jag förstås använda en del av garnet till egna broderier.

15 thoughts on “Nyfärgat

    1. Elisabet Inläggets författare

      Redgarn 20/2 är ett ullgarn, kallas också Moragarn. Hemmablind får jag väl säga att jag är, ser att jag inte har skrivit i inlägget att det är ett ullgarn, har gjort ett tillägg nu. Jag köper vitt garn från lite olika leverantörer.

      Gilla

      Svara
  1. Jeanette

    Jag hittade en london adress på din sida, cloth house i soho. Jag handlade där också.. Ojojoj vad fint det var. Jag kom fram till affären fram fem i sex, och hade därför bara fem minuter på mig att handla. Ibland går det bättre då! Kom hem med fyra fina tyger och en väldig lust att sy!!! Så underbar stad!!!

    Gilla

    Svara
  2. Maria Ho

    En härlig färgskala :)! Frihandsblandningar är bäst, även om jag tränar mig på att hålla koll på hur jag blandar i mitt stora färgprovsprojekt :).

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ibland väger jag noga, har en riktigt bra våg som väger delar av gram. Och ibland kör jag lite på fri hand. Båda sätten är lika kul!

      Gilla

      Svara
  3. gitte söderbäck

    Så härliga färger att bli glad av. Jag brukar själv använda Färgkrafts färger och det går ju att göra på samma sätt med dem. Vad använder du? Vänliga hälsningar/ Gitte Söderbäck/Häverö

    Gilla

    Svara
  4. Jeanette

    Vad härligt det ser ut! Själv är jag i London just nu och kom till hotellet igårkväll med en stor påse sygarn, bla ett garn i 50% ull 50 % silke. Underbart att sy med! Provade redan igår kväll. Handlade i Kentish Town på Delicate Stitches. Värt att åka till! Har du varit där?
    Var på Libety också, men det är inte riktigt min grej. Det blir lite för småblommigt. Men fantastiskt varuhus!

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      London, så härligt. Det är dit jag längtar när det känns för ödsligt här ute. På Delicate Stitches har jag inte varit, tack för tipset, det får bli nästa gång.

      Gilla

      Svara

Kommentera

