Halsdukar för vår och sommar

halsduk linne 2

Tre halsdukar har just blivit färdiga, lingarn 16 i både varp och inslag. Varpen är skedad i en 45-rörssked med 2 trådar i rör, dvs 9 tr/cm. För att testa olika varianter vävde jag en med ca 6 inslag/cm, en med ca 8 och en med ca 9 inslag/cm. I alla tre fallen hade jag lite problem med att hålla en jämn inslagstäthet.

Fransar i lingarn kan snabbt bli slitna och fula, så jag valde att fålla halsdukarna. I början och slutet av varje halsduk slog jag lite hårdare i knappt 2 cm och sydde en smal fåll på maskin.

Efter tvätt är halsdukarna mjuka och har samtidigt en härligt krispig känsla. Jag ska väva fler.

Det roligaste, men svåra, är att välja färger från garnlagret och att hitta på en fin randning. Sen är ju vävningen bara en enformig, ibland tråkig och ibland skönt meditativ, transport fram till nerklippning och efterbehandling. Först då visar det sig äntligen om det blev så där himla bra som planerat.

11 thoughts on “Halsdukar för vår och sommar

  1. Ping: har blivit med vävstol / got a loom | taktil textil

  2. Anita Fors

    Ljuvliga halsdukar! Har just blivit med egen vävstol och blir sååå sugen på att väva halsdukar i lin. Hade tänkt börja med ullsjalar, men det här känns mera spännande. Hur lång varp gjorde du för tre halsdukar?

    Gilla

    Svara
  3. OWE JOHANSSON

    Godmorgon Elisabet !

    Takk takk fördessa FÄRGER,,,u derbara sitter i Köpenhamn nu och lyssnar på P1 Sverige om en intressant utställning nånstans i New York, det är en dukning mm o hyllning till 39 kvinnor hörde inte vart de var men rota på P1 så får Dusäkert fat i detta intressanta…om Du nu redan inte vet det Intressant !!!

    Owe/Cph…med stark sommarvärme

    SILVERAKADEMIN

    Fästningen, första valvet t.v. Owe Johansson Fästningen 432 44 Varberg

    owe@silverartist.dk http://www.silverartist.dk Lärcentra för smyckekonst i skilda material

    0046 70 512 50 46

    Gilla

    Svara
  4. Sonja Nasenius

    Elisabet, du är så härlig, du delar med dej och ger mej en knuff framåt att våga prova något nytt!

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ca 8 inslag/cm känns nog bäst. Jag kunde ha tittat på collagen, men jag har rättat mig efter färgerna bland mina ca 10 kilo lingarn 16.

      Gilla

      Svara

Kommentera

