Istället för Stockholm

ikatjacka

Idag hade jag tänkt skriva om några utställningar som jag sett i Stockholm, men istället visar jag en gammal jacka och berättar om utställningar jag inte sett.

Jag skulle ta bussen från Arboga till huvudstaden i fredags, bekvämt, snabbt och prisvärt. Men när jag kört ungefär halvvägs de tre milen till Arboga var vägen avstängd på grund av översvämning. Trafiken hänvisades till en omväg och jag insåg att jag inte skulle hinna i tid till bussen. Så jag vände och åkte hem igen.

Det innebär tyvärr att jag missade Anu Tuominens utställning på Galleri Mårtenson & Persson och Barbro Lomakka på Almgrens, båda slutade igår. Veronica Nygren på Thielska håller på till 31 maj och Louise Bourgeois finns på Moderna till 17 maj, så de utställningarna kan jag se vid ett annat tillfälle. Och Earth Matters på Artipelag, där bl a India Flint är representerad, hinner jag också se innan den stänger 3 maj.

Plötsligt hade jag en oplanerad dag hemma. Jag stökade undan en del bokföring och började sedan rota i klädkammaren. Jackan på bilden har hängt där länge och klarat sig från att bli lämnad till Myrorna. Den ingick i något projekt inom hemslöjdsrörelsen i mitten av 1980-talet. Jag köpte garn, vävsedel och sömnadsbeskrivning, vävde tyget och sydde jackan. Jag gillar verkligen tyget med flamfärgat garn. Kan det ha varit Ann-Mari Nilsson som stod för formgivningen? På uppdrag av hemslöjdsbutiken i Skövde? Någon som minns?

Nu är jackan isärsprättad, tygbitarna tvättade och pressade. Det ska nog bli en kjol. Men risken är kanske att detta slutar som de flesta av mina sömnadplaner –  det blir inte ens en tummetott.

ikatjacka 2

5 thoughts on “Istället för Stockholm

  1. Lisbeth Blomberg

    I somras hade Hemslöjden i Skövde en utställning av Ann-Mari Nilsson kläder bl a till projektet där jackan ingick. Tyvärr finns inte alla kläderna kvar eftersom det brunnit i Slöjdens hus vid ett tillfälle.

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    nämen kunde du inte använda jackan…sååå snygg! Ja ja tyget till en kjol blir också bra ;-))

    jaha du vet mycket mera om alla utställningar i Stockholm som man ”bör” gå på med vårt intresse…då har jag missat de två också, men de andra ska jag nog allt pinna iväg på – tack för tips.

    Gilla

    Svara
  3. Ulrika

    Ja, det är Ann-Mari Nilsson som gjort våvnotan till tyget. Det var i början av 80-talet och tyget ingick i boken Väva kläder. Skaraborgs hemslöjdsföreningar vävde alla vävar och ICA förlaget gav ut boken. Inredningsvävar var en annan bok med samma koncept, som kom något år innan.

    Gilla

    Svara
  4. MarveW

    Många bra tips på utställningar i Stockholm. Nu har jag att göra i vår :-)

    Och jag som tycker att jackan är häftig i sig. Men en kjol blir nog bra, tyget är ju jättefint. Det ska du använda.

    Gilla

    Svara

Kommentera

