Att spara eller inte spara

efsingar 2

Det går inte att spara allt. En del måste helt enkelt slängas eller lämnas vidare. Men det är ju så roligt att använda sådant som inte ”är” något. Fantasin och kreativiteten mår bra av arbete med begränsade resurser. Så nu knyter jag ihop efsingar från linnevävar, rullar till nystan och kanske kommer garnet till nytta. Garnbollarna ligger på en linnehandduk, använd som förkläde,  vävd med efsingar som inslag.

Efsingarna i ullgarn från alla sjalvävar använder jag till yllebroderi, titta HÄR.

(Efsingar är det sista av varpen, det som blir kvar i vävstolen när väven är klar.)

6 thoughts on “Att spara eller inte spara

  1. Anita Fors

    Efsingar efter en plädväv använde jag för att sticka barnsockor av. Det blev fina randningar och om man väver in trådändarna på baksidan under själva stickningen, så slipper man fästa trådar efteråt.

    Gilla

    Svara
  2. Meta

    Ah de är ju så vackra alla effsingar, mina ligger i en låda som jag kommer att behöva när jag sätter igång att brodera på allvar. Läs: när kroppen inte klara av att väva längre alltså om många många år och mycket mycket effsingar. Effsingar från mattvarp hänger överallt här hemma när jag behöver ett snöre och det behöver jag ofta, till paket, i stället för gummiband och andra påsförslutningar t.ex. Det kommer nog en dag när jag knyter ihop dem också och väver med. Slänga går bara inte.

    Gilla

    Svara
  3. Elisabet Inläggets författare

    Jag klickar på rubriken till inlägget som jag vill lägga ut på FB. Då syns adressen till inlägget längst upp till vänster. Sedan kopierar jag adressen till inlägget och klistrar in i FB.

    Gilla

    Svara
  4. Wenche Lamo Hadland

    Hei, Jeg ser at du får til å publisere foto på forsiden når du blogger og legger det ut på Facebook. Før kom det foto hos meg også, men nå når jeg skriver noe i WordPress og publiserer på Facebook kommer ikke fotoet fram. Hva gjør du for å få foto på forsiden?

    Gilla

    Svara

Kommentera

