Samiskt band

jokkmokk

Jokkmokks marknad pågår just nu långt där uppe i norr. Det ger mig anledning att leta fram det här samiska bandet, inköpt på marknaden för bortåt 15 år sedan. Klassen gjorde en resa dit när jag gick på HV Skola.

Bandet är 3 cm brett och 290 cm långt, vävt med fyrtrådigt ullgarn i varprips och varpflotteringar. Säljaren = tillverkaren berättade om vad bandet är avsett till, geografisk hemvist osv. All information skrev jag upp på en lapp, men den har försvunnit. Är det någon som känner igen bandet och kan berätta lite?

9 thoughts on “Samiskt band

  1. Sunna-Kajsa Israelsson

    Hej! Bandet är från Jokkmokk och tillhör den lulesamiska kolten. Av bandets bredd är det till en flicka och ska användas runt livet när man använder kolten – lulesamisk folkdräkt. Vad jag förstår av beskrivningen så är inte bandet färdigmonterat.

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    Så vackra….sedan när jag inte har någon kurs ”kvar” att gå liksom på HV så ska jag, om den finns, gå den med bandvävning ;-))
    blev nyfiken på länken i kommentaren ovan och klickade mig in…..letade upp sypåse, syväska och där kan man se vad den kallas (olika ord) på lulesamiska,,,,

    Gilla

    Svara
  3. Elisabet Inläggets författare

    Skärp till kvinnodräkten, lulesamiskt område, närmare bestämt Jokkmokk. Så säger Jeanette och samma svar har jag fått från flera håll på Facebook.

    Gilla

    Svara
  4. Jeanette

    Hej!
    Det är ett dräktband till jokkmokksdräkten, till en kvinna. Ett kvinnoband har rött i kanterna oxh blått i mitten, bandet till män är blå i kanterna och rött i mitten. Har inte bandet vackert knutna tofsar också, i ena änden?

    Gilla

    Svara

Kommentera

