Märkningar

Mark 1

Fyra handdukar med märkningar i korsstygn hade jag plötsligt framför mig på strykbrädan.

Mark 5
Den här mycket slitna handduken i tuskaft kommer från min mans farmor Selma Karlsson via min svärmor. Den tål inte fler tvättar och ska inte in i linneskåpet igen. Jag lägger den åt sidan för att kanske använda den i något projekt så småningom.

Mark 4

 

 

 

K J står för Karin Jansson, min farmor.

Mark 3

 

 

 

 

Vem M J var (är?) vet jag inte. Handduken har troligen hamnat hos mig tillsammans med andra textilier som jag har fått av någon.

Mark 2

 

 

 

De här korsstygnen sydde jag i slöjden i fjärde klass i folkskolan, det enda monogram jag någonsin har sytt på en handduk.

6 thoughts on “Märkningar

  1. Marie Spjut

    Hjälpte min son, 22 år, att flytta sista november. Blev så förvånad i köket hängde en handduk med ett
    vackert monogram, min farmors! Hon dog året innan jag föddes, 1959. Där hängde den och användes av ungdomarna dagligen!

    Gilla

    Svara
  2. Ringvor Gustavsson

    Tänk att kvinnorna kunde lägga tid på att brodera monogram, trots det många gånger hårda arbete det innebar att sköta hushållen. Det var säkert ett slags terapi för dem.
    Försökte lyfta deras gärning genom en utställning i somras. ”Anmödrars spår” .Kan ses även nästa sommar.

    Gilla

    Svara
  3. Mona

    Så fina! Den rödrutiga är en precis likadan som min mamma sydde. Hon broderade också på lakanen och örngotten. Jag ska fråga pappa om han har dem kvar.

    Gilla

    Svara
  4. madeleneedlund

    En hel historielektion egentligen. Jag har min i mitt linneskåp. De är väldigt fina och fint att få titta på dem i närbild så här. God fortsättning på det nya året.

    Gilla

    Svara

Kommentera

