Lokalt, småskaligt och svårt att motstå

Ängstorp 1

Egentligen behöver jag inte mer garn, egentligen vill jag äta mer vegetariskt och egentligen ska jag inte äta godis. Men ibland dyker det upp saker som inte går att motstå, till exempel en del riktigt fina lokalproducerade varor på julmarknaden på Frövifors Pappersbruksmuseum i söndags.

Det tvåtrådiga garnet från Ängtorps Finull är spunnet hos Filmakeriet i Kilafors, men finullsfåren föds upp bara någon mil härifrån, utanför Fellingsbro. Det är något speciellt med natursvart
(= mörkbrunt) garn som gör att jag ofta frestas att köpa, så ett hekto vardera av vitt och natursvart kom med hem.

Korin

Ull och garn från rasen gotlandsfår ser helt annorlunda ut och har andra egenskaper. Fåren som har lämnat ull till det här garnet garnet finns hos företaget Korin i Närkes Kil, lite norr om Örebro. Solkustens Ullspinneri har spunnit. Alldeles nya var de härligt ulliga träskorna, tillverkade  på skofabrik i Örebro och klädda med päls från Korins gotlandsfår. Varken garn eller träskor köpte jag, men lite korv ligger i kylen. Köttet i korven kommer förstås också från gotlandsfåren och en charkfabrik i Örebro har gjort en specialtillverkning.

Korin 2

Bergslagspraliner

De små läckerbitarna  från Bergslagspraliner kunde jag inte heller motstå.  Godsakerna tillverkas på Stripa gruvområde lite norr om Lindesberg. Till eftermiddagskaffet i söndags blev det ett par praliner, en med smak av kaffe och en med saffran.

2 thoughts on “Lokalt, småskaligt och svårt att motstå

  1. Mona

    Det där känner jag igen, särskilt när det gäller garnerna. Naturfärgade härliga ullgarn går bara inte att motstå. Det är en NJUTNING bara att hålla i dem!

    Gilla

    Svara

Kommentera

