Kroki och broderi

Kroki 2

I lördags var jag i Gnesta på kurs i kroki och broderi. Svårt men roligt! Först tecknade vi av varandra i några timmar. Här har Karin suttit modell i 5 minuter och jag har använt vänster hand, dvs ”fel” hand.

Att teckna en person är oerhört svårt för mig som är otränad, men efter lunch blev det ännu värre. Då skulle vi brodera vår lärare Emma Jönsson, som satt stilla i 20-minuterspass. Jag började lite här och där på tyget, provade med olika stygn, men hittade inga som jag trivdes med. Proportionerna blev helt fel också. Men vad gör det – det var en rolig och lärorik dag.

Snart blir det nog en tur österut igen. Emma Jönsson ställer ut på Ebelingmuseet i Torshälla
t o m 2015-01-04 och den utställningen vill jag gärna se, mer information HÄR.

Kroki 1

3 thoughts on “Kroki och broderi

  1. Karin Edlund

    Tack för en superinspirerande dag! Jag var helt slut men samtidigt fullproppad med snurriga idéer, precis som det skall vara! :)

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    Så spännande! Jag hörde talas om/såg alster om detta av en kvinna som finns med i broderigruppen i Tungelsta som jag är med i…..hon hade varit på kurs i sta’n och hade till sin stora förvåning talang för detta. Hon fick verkligen ”blodad tand” eller ska man säga hand ;-))))
    Kroki har jag testat ett par gånger….huvvaligen inte min grej med tre minuter sittningar som längst.

    Gilla

    Svara
  3. Emma Jönsson

    Det blev en bra dag på Gnesta Art Lab. Rummet hade en härlig broderisk inramning med ett myller av små teckningar på väggarna. Och trots novembers försök att lägga svepande molnlock på tillvaron så var energin påtaglig bland oss workshopare! Din teckning ser kalas ut med själfulla linjer, och ansiktet i broderiet gillar jag skarpt. Nu har jag anmält mig för mer info. från din superba blogg! Emma

    Gilla

    Svara

Kommentera

