Med andra ögon

ATM 1

Det är alltid lika intressant att se på ting med hjälp av Anu Tuominen. Nu ställer hon ut på Märsta Konsthall, t o m 2014-10-11, och jag var där för ett par dagar sedan. Anu Tuominen hittar sitt material på loppisar. Hon samlar och sorterar vardagliga föremål och ger dem ny innebörd. En del saker hör hemma i en traditionellt kvinnlig del av livet, annat är bara udda, som använda suddgummin eller pennstumpar. Det går att se hennes verk som lustigheter att roas av, men jag får också andra tankar.

ATM 3

Det finns mycket att titta på och jag har egentligen lättare att ta till mig mindre utställningar. Jag skulle nog kunna nöja mig med att studera lådan med silketråd och färgmatchande fågelfjädrar. Men utan överflödet av prylar skulle det säkert inte kännas lika nödvändigt att koncentrera funderingarna på trådspolarna.

ATM 2

Förra året såg jag en utställning med hennes verk i Helsingfors. Då ställde hon ut stenar, titta HÄR. Och HÄR finns lite om en av hennes böcker.

Titta gärna på den HÄR  filmen också, inspelad för ett par år sedan när hon ställde ut på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn.

3 thoughts on “Med andra ögon

Kommentera

