Brickvävda band

Brickat band

Hur är det man gör? Det var ett bra tag sedan jag satte upp en brickväv, så Sonja Berlins instruktioner i boken Brickvävning måste fram, trots att det blir den allra enklaste sortens band.

Det ska bli axelremmar till väskor, vävda med sju par brickor och 56 varptrådar. Garnet kommer från en stor rulle som jag köpte för några kronor en gång i tiden i tron att det var ull. När jag kom hem och läste etiketten inuti rullen upptäckte jag att det är en blandning av ull och terylen. Annars är det bara naturmaterial som gäller och detta är ett undantag. Garnet finns ju här och banden blir oerhört slitstarka.

3 thoughts on “Brickvävda band

  1. Fröken Slöjd

    Brickvävning är kul och blir som du säger starkt. Själv har jag igång ett band med sytråd just nu som ska bli hankar till handdukar.
    Blir spännande att se dina väskor – gissar att det är ganska små väskor då 7 par brickor-56 trådar borde bli ganska smalt (eller 1- 1,5 cm brett) om garnet inte är rejält tjockt förstås.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    Gilla

    Svara

Kommentera

