3 x björk – så här blev det

Björk 3

För ett tag sedan berättade jag att jag färgade ullgarn med björklöv på tre olika sätt.

Garnet, redgarn 20/2, betades med 8 % alun. Jag använde 50 gram garn per färgning och ca 200 gram färska strimlade björklöv till 50 gram garn. För detaljer om hur jag gjorde, titta HÄR.

Det gick inte riktigt som jag tänkt mig. Meningen var att garn nr 2 och 3 skulle ligga i sina burkar några veckor. Men redan efter en vecka upptäckte jag mögel i båda burkarna och eftersom vi skulle resa bort ett tag tyckte jag att det var bäst att avsluta färgningen.

Så här blev det, från vänster till höger. Garn nr 1, färgat i gryta tillsammans med björklöv fick en lite mörkare och ”smutsigare” gul färg än nr 2, som legat i en glasburk en vecka tillsammans med avkok av löven. Garn nr 3 låg tillsammans med björklöv i en burk. Tidigare har jag fått klargul färg på detta sätt. Men nu blev det nog alldeles trångt i burken och garnet blev flammigt. (Svårt med korrekt färgåtergivning. På min skärm stämmer färgerna ganska bra med verkligheten.)

Ett enkelt test får visa om det är någon skillnad i ljusfasthet på garnet som färgats på traditionellt sätt, dvs kokats med växter, och garnet som legat i en burk med växtavkok. Fortsättning följer.

Följ processen genom att klicka på kategori ”Ljushärdighetstest” till höger.

6 thoughts on “3 x björk – så här blev det

  1. Lillemor

    Atamon är säkert bra mot mögel. När jag gjorde en långsam färgning ovanpå varmvattenberedaren i två veckor hade jag alun i vattnet och det gick bra, blev bara en syrlig lukt mot slutet. Intressant med ditt test!

    Gilla

    Svara
  2. Laila

    Att det blev trångt i burken för trean påverkar ju onekligen ditt test, men garnet blev riktigt snyggt! Tvåan verkar ha fått en härlig nyans den också :-)

    Gilla

    Svara
  3. Pia

    Jag kommer i en liten skvätt ”Atamon” heter det här, som man använder mot mögel i sylt osv. om jag ”solfärgar”. Björk gav lika bra färg med mögel för mig, men med andra växter är det inte så bra. âttika går också bra att konservera med, om det inte påvärkar färgen. (Gul gillar ju basiskt)

    Gilla

    Svara

Kommentera

