Dags för växtfärgning

Färga 1c

Växtfärgningssäsongen startar idag!

Idag är det test och prover innan jag kör igång på allvar. Jag ska vara med på en samlingsutställning med papperskonst på Frövifors Pappersbruksmuseum i sommar, titta HÄR.  Jag vet vad jag vill visa på utställningen och det finns en plan.  Men jag måste prova mig fram lite för att se om det går att få det resultat som jag hoppas på.

Färga 1a

Färga 1b

Förra året färgade jag framför allt akvarellpapper. Nu testar jag lite olika papperssorter. Växterna är mest ogräsrens från trädgården. Älggräset och lupinerna är välbeprövade. Men tänk om maskrosbladen ger färg, och praktlysingen som sprider sig ohämmat! Lite metallskrot, som pinnar från en trasig och slaktad vävsked, får följa med pappret i badet. Nu ska alltihop sjuda i en timme, sen får jag se hur jag går vidare.

Färga 1d

Framåt hösten ska jag ha två kurser i att växtfärga papper. Den första, hos bokbindare Lena Hällzon utanför Örebro, är fulltecknad. Nästa kurs i Umeå 2014-09-20 sker i samarbete med Madelene Edlund, Designmadde, och där finns det platser kvar. HÄR finns information om kursen och HÄR är Maddes blogg.

2 thoughts on “Dags för växtfärgning

  1. Lillemor (Ullemor)

    Jag för min del har sparat maskrosrötter jag rensat fram – har snappat nånstans att de ska gå att färga med… fast det tror man inte när man ser dom. Morotsblast har jag också sparat.

    Gilla

    Svara

Kommentera

