En fullspäckad dag i Stockholm

Konstfack 2

Fullspäckat schema hade jag i går i Stockholm. Shiboriutställning på Konstfack, broderi hos galleri Studio L2 i Gamla Stan, öppet hus på HV, dvs skola och ateljé hos Handarbetets Vänner på Djurgården, Vårsalongen på Liljevalchs och slutligen Helena Bengtssons utställning hos Sebastian Schildt + på Nybrogatan. Men jag tar en sak i taget.

På Konstfack håller Eva Lagnert sedan 2002 korta kurser i shiboritekniker för yrkesverksamma designers, konsthantverkare och konstnärer. Just nu, tom 2014-03-30, visas resultat från arton kursdeltagare, som gick en 2-veckors kurs i augusti 2013 och som sedan har fortsatt arbeta i egna ateljéer och vid gemensamma arbetshelger. (Klicka på länken Shibori, ikat mm till höger och läs fler inlägg om färgningstekniker.) Mina favoriter i utställningen är dels  Elizabet Christianssons (antagligen) slumpmässiga färgning med bl a avkok av resterna av julgranen och dels Paula Bartons kontrollerade kvadrater med blå färg endast i ytterkanterna.

Konstfack 1

konstfack 4

konstfack 5

4 thoughts on “En fullspäckad dag i Stockholm

  1. Pysselfarmor

    Å jag hoppas verkligen att jag hinner, men det ser illa ut i kalendern! Nästa helg är det HV som gäller och det där med att försöka gå en vardag är kört när man jobbar, men kanske på något förunderligt sätt fixar jag det!

    Gilla

    Svara
  2. Ann-Marie Alskog i Bålsta

    Hej Elisabeth! Det är alltid lika spännande vad nytt du har att informera om och vad du har gjort. Alla frågar mig hur jag hinner, men…. !! Själv bor jag ju närmare Stockholm än du men jag hinner nästan aldrig dit eftersom jag har så mycket projekt på gång hemma.
    Jag har börjat lägga in dina nyhetsbrev i en egen mapp så att jag lätt kan återfinna dem.

    Jag tycker också att det vita lapparna med bara lite blått i kanterna är fina. En fråga till dig som färgar så mycket. Jag var i Marocko för några veckor sedan och där köpte jag små blå hårda klumpar som de sa är indigo. Vet du om det verkligen går att färga textilier med dem och i så fall hur. Det vore ju bra om det blev visst fäste så att det iallafall inte smetar av sig från tyget.

    Gilla

    Svara

Kommentera

