Klart för varpning

Sjalar 5

Nu är det dags att varpa nästa sjalväv. Det gröna garnet som jag färgade igår har torkat och nystats. Eftersom ett hekto räcker till tre ränder i varpen, gör jag tre nystan av varje härva. Och så sitter jag på golvet med en massa nystan och plockar hit och dit, ändrar mig, byter plats på nystanen, provar med andra färger. Till slut bestämmer jag mig och här är skissen. Det blir nog bra.

Nästa väv är på planeringsstadiet. Det är bara att bestämma vilka färger jag behöver komplettera med. Helt säkert blir det ett mörkgrönt färgbad. Kanske tar jag bort det blå garnet och piggar upp det hela med lite turkos istället. Ska det rödlila ersättas med blålila? Eller det kanske inte ska vara något lila överhuvudtaget? Jag vet i alla fall att totalintrycket ska vara grönt. Det blir roligt att se hur det slutar!

Sjalar 6

6 thoughts on “Klart för varpning

  1. Madde

    Det blå gjorde sig fin-fint med det gröna & lila tonerna. Ser bra ut som det är. Tror att det lila och blå bara kommer att förstärka det gröna. Den övre är också fin – med orange och gult – om du funderar på något ytterligare där eller så så skulle nog en ockra göra sig fint där…

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ockra är en utmärkt färg, som jag nästan glömt bort, passar till mycket. Använde ockra en del för några år sedan när jag hittat några härvor på rea.

      Gilla

      Svara

Kommentera

