Lila varp i vävstolen

Sjalar 2a

Nu vävs det lila! Det är samma vävteknik som de HÄR blågröna sjalarna. Den här gången blev det en smalare väv, ca 40 cm. Jag hade plockat ihop material till en bred sjal, men i vårsolen kändes färgerna alldeles för mörka. Jag tog bort grålila, svart och rostfärgat garn och hade inga bra färger som ersättning. Och då blev det så här istället.

Mellan halsdukarna/sjalarna väver jag in 8 spröt för att ha varp till fransar. Senare hjälper spröten till att styra saxen när jag klipper isär väven.

Det här går fort att väva. Men sedan ska fransarna drejas och det tar nästan lika lång tid som vävningen. När det är gjort ska sjalarna tvättas och pressas. Så det dröjer ett tag innan jag kan visa det färdiga resultatet.

One thought on “Lila varp i vävstolen

Kommentera

