Galleribesök nr 2 – papper hos Galleri Nord

WBL 1

Igår var jag i stan, dvs Örebro, och såg två intressanta utställningar. I båda utställningarna sätts materialet i fokus, sand hos Konsthantverkarna och papper hos Galleri Nord.

Utställare hos Galleri Nord är Woo-Bock Lee, ursprungligen från Sydkorea, men bosatt i Sverige sedan många år. Hennes material är papper, och inte vilket papper som helst. Hon återanvänder antikt mullbärspapper från Sydkorea, som den 300-åriga skolboken på översta bilden.

Woo-Bock Lee visar skulpturer och collage. Skulpturerna är uppbyggda av metallnät med inflätade trådar tvinnade av pappersremsor. Ytorna är sedan täckta med pappersbitar. Verken utstrålar harmoni och lugn, men tittar man nära ser man många  intressanta detaljer med små papperlappar i olika färg och olika mönstring. Fragmenten av skrivtecken förmedlar hemliga budskap.

Vill man se utställningen får man skynda sig. Sista dagen är på torsdag 2014-02-13. HÄR  finns Galleri Nords hemsida och HÄR hittar man Woo-Bock Lee.

WBL 2

WBL 3

WBL 6

WBL 5

2 thoughts on “Galleribesök nr 2 – papper hos Galleri Nord

  1. maliz

    Det är alltid så intressant när du skriver om utställningar jag kan inte besöka själv, där jag bor för långt bort. Så har jag åtminstone möjligheten att ser bilderna du tog och lära mig dessutom något mer när jag följer länkorna.
    Tack för det, Elisabeth
    maliz

    Gilla

    Svara

Kommentera

