Stickat från 1950-talet

Stickbok

Den lilla dockkoftan i förra inlägget har sitt ursprung i en beskrivning i Celia B Dackenbergs bok Sparat. Små kläder från vår barndom. Jag har gjort om tröjan lite med tunnare stickor, tunnare garn, färre maskor och fler varv än i boken.

Boken handlar om 1950-talet, om barndom, kläder och om stickning. Jag känner igen så mycket! (Titta HÄR.) Det finns stickbeskrivningar till typiska modeller från tiden, kläder till barn och till dockor. Boken köpte jag en gång för att ge bort i present, men när jag bläddrade i den och såg dockkläderna fick jag en pirrig glädjekänsla som sa att boken hör hemma här hos mig.

5 thoughts on “Stickat från 1950-talet

  1. Annicka

    vilket bra val du gjorde att behålla boken! vi är nog många som var klädda i hemstickade kläder på 50 talet. De är så fina!!! Så kul att du stickar om dem i liten skala

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    Ja den boken har jag lånat på bibliotek – den är helt underbar! Men finns den i nytryck?! Ska genast googla för jag skulle vilja ha den, men trodde att det var loppisar eller antikbokhandel som gällde!

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Det är flera år sedan jag köpte boken. Den verkar svår att får tag i. Vid ett hastigt sök på nätet hittar jag ett ex i USA för 60 USD.

      Gilla

      Svara
  3. owe johansson

    Elisabet !

    I en iiiskall Köpenhamn, med sark snöglopp har jag nu kommit in från en rejäl prommis ute på stranden mot Öresund och slår upp detta från Dig !! De e sååån sug i Dina texter, orden och tippsen förmedlar just det där suget efter att starta handen o bara göre

    Undrar omtag har sång ordning på hjärnan så att jag skulle kunna sticka ?? Verkar rogivande och avstressande…kanske jag försöker nånn gång
    För några år sen så ramlade jag in i ett kul gäng över hela världen fanns de och de sände broderade brev till varandra i en sorts kedjebrevs greja…det var vidunderliga broderade korta ord eller bilder…det klarade jag av —faktiskt och det var skönt att bryta mitt silverjokklande mot raka motsatsen till det…att brodera

    Ha de !!!

    ove

    Gilla

    Svara

Kommentera

