Undantag

Stickat

Jag stickar en tröja till mig själv och den kommer med all säkerhet att bli klar! När vi skulle åka bort över julen kände jag behov av ett handarbete som inte krävde så mycket tankemöda, något där det bara var att följa givna instruktioner. Valet föll på koftan Paneldebat från danska företaget Geilsk. Den stickas i ett stycke utan sömmar. Man stickar remsor, plockar upp nya maskor, stickar ihop delar. Komplicerat verkar det när man läser beskrivningen, men det är lätt och jätteroligt. HÄR på företagets hemsidan kan man se den färdiga koftan.

Garninköpet är ett undantag. Jag har nämligen gjort en överenskommelse med mig själv om att inte köpa kläder på minst ett år. Senaste inköpet var i maj, ett par långbyxor. Vill jag ha något ”nytt” får jag sy om eller piffa upp något som redan finns, använda mig av mitt tyg- och garnlager, eller köpa second hand. Men om jag köper begagnat (vilket jag inte har gjort ännu), så måste minst lika många plagg lämnas. Än så länge har jag inte haft den minsta längtan efter att shoppa, förrän nu då, när garnet inhandlades.

5 thoughts on “Undantag

  1. Moni

    Jättefin kofta, spännande att sticka på det viset.
    Kul med utmaningen med köpstoppet o skapa nytt av gammalt.
    Jag börjar en distanskurs i februari där jag ska lära mig göra mina egna mönster efter egna mått. (Har gått mönsterkonstruktion för trettio år sedan, men blivit osäker då jag inte sytt på många år) nu ska kunskaperna dammas av o friskas upp sedan kan även jag ändra om gammalt i stället för att köpa nytt. Och få det som man vill ha det dessutom.
    Ska bli så kul!
    Lycka till nu med avslutet av koftan.

    Gilla

    Svara
  2. Ping: Konsumera mindre | designmadde

  3. Pysselfarmor

    Å en tröja utan sömmar – bra! Och så snygg den är – jag klickade och tittade. ;-)
    Jag tror jag har haft ”köpförbud” i två år nu – ofrivilligt :-)) Jag hittar aldrig något jag vill ha! Fel modell, fel färger, passar inte när jag provar – hittar alltid något fel,,,,så det börjar bli litet kris i min garderob. Men jag funderar på att börja sy själv så jag får de mönster och färger jag vill ha.

    Gilla

    Svara
  4. Mia

    Den tröjan blir jättefin, och knappar har du säkert. En bra utmaning att inte köpa några nya kläder, jag skulle ha svårt att klara av det även fast jag har arbetskläder på vardagarna.

    Gilla

    Svara

Kommentera

