Ränder

Rand 1

Randiga Marimekkotröjor hade jag flera stycken en gång i tiden! Och Inez Svenssons rödrandiga tyg låg på kökssoffan. Häromdagen återsåg jag ränderna på Nordiska Museets utställning Ränder, rytm, riktning. Massor med ränder finns det att studera där, inte bara textila. Här är till exempel keramik av Barbro Johansson.

Rand 3

Fler textila ränder:

Rand 2

Mest av allt tycker jag om de gamla randiga textilierna ur museets samlingar. De visades bakom glas och i svagt ljus, så jag fick inga bra bilder.

HÄR kan man läsa om utställningen och klickar man på Ränder på Digitalt museum långt ner till höger, så visas andra ränder ur museets samlingar.

Utställningen pågår ända till 2014-08-31. Har man gott om tid när man är där så fortsätter man förstås till textillådorna, till folkkonsten, modeavdelningen och så vidare och tittar efter ränder. Sedan ut i verkligheten och, jag lovar, det finns ränder överallt!

2 thoughts on “Ränder

  1. Pysselfarmor

    ahaaa tyckte väl jag kände igen ränderna! ;-)

    ha en skön jul när den anländer – själv är jag på väg upp ur influensa- och bihåleinflammationsgropen….lagom till julafton blir jag nog bra!

    Gilla

    Svara

Kommentera

