Dröm eller verklighet

RP 2

Man tar av sig skorna, går in genom en port och hamnar i en dröm. Stegen blir osäkra. Förfall, en labyrint av rum, fotspår på ett smutsigt golv, naturen är på väg att ta över, saker känns igen, men  är samtidigt främmande. Inomhus eller utomhus? Framförallt förfall.

Drömmen tillhör konstnären Roland Persson och platsen är Örebro Konsthall. Mer än så vill jag inte berätta. Den som befinner sig i Örebro kan besöka konsthallen och göra egna upptäckter. Utställningen pågår t o m 2014-01-05.

RP 1

RP 4

Jag känner igen en del från mina egna drömmar, och jag känner också igen mig från verkligheten. Hade jag besökt Roland Perssons dröm en vecka tidigare hade jag nog sett något annat. För några dagar sedan gick jag nämligen in genom dörren till en verklig stuga i förfall. Ett nästan genomruttet golv, ljus som silar in genom smutsiga fönster, kvarlämnade saker utrivna ur skåp, en gammal matta, innertak som håller på att rasa in. En otäck känsla av att allt kan rasa samman och en sorg över att huset har övergivits.

hus 1

hus 6

hus 3

Och så var det trasmattan jag hittade i naturen för ett par veckor sedan. Händelser läggs samman, upplevelser lagras. Man kan ana ett spår – men vart leder det?

Rosengång 1

3 thoughts on “Dröm eller verklighet

  1. Gunilla Hildén

    Vart leder det? Det outtalade svaret skrämmer mig.Örebroutställningen verkar vara engagerande och betydelsefull. Din reaktion på den i kombination med dina associationer, tankar och känslor visar detta. Du äger redan Känslan. Hoppas att utställningen kan väcka den hos andra, för det här handlar om överlevnad och livskvalitet, tycker jag.

    Gilla

    Svara

Kommentera

