Sashiko i Härnösand – workshop

s10

Den här första veckan av utställningen Sashiko – japanska stygn i Härnösand har utställaren Hisako Hagiwara funnits på plats och haft en rad workshops. När jag var där pågick en workshop där man sydde en väska enligt hennes modell. Jag hade inte anmält mig, men jag fick lov av Ulrika Bos Kerttu, hemslöjdskonsulent i Västernorrlands län och producent av utställningen, att titta in en stund. Det var tidigt på förmiddagen och man hade inte riktigt kommit igång ännu.

s9

Man använde ett ganska grovt bomullstyg, vävt av entrådigt garn. Tyget var lite lätt kräppat, (p g a översnodd?). Garnet man sydde med var också ganska grovt, ett löstvinnat 6-trådigt bomullsgarn. Både garn och tyg är växtfärgat! Är det någon som vet mer om växtfärgning av bomull i Japan? Blått av indigo känner man ju till, men varifrån kan de andra färgerna komma? Jag vill veta mer!

Ingen workshop för mig som sagt, men jag fick ändå en liten påsväska med mig hem, tillverkad av Hisako Hagiwara och inköpt på utställningen.

s8

4 thoughts on “Sashiko i Härnösand – workshop

  1. Elisabeth Palmqvist

    Hej. Vad roligt att du skriver om den fina utställningen på Murberget. Var du där på söndagen? Jag var med i workshopen och sydde intensivt ända till kl. 16. Hoppas att fler kan hitta till den unika och sevärda utställningen. Intressant med så starka färger av växter. Det mörka indigogarnet färgade av sig när man sydde med det.

    Mvh Elisabeth Palmqvist

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Intressant med kakishibui, det kände jag inte till. Och ja, gult får man ju av ”allt”. På animaliska fibrer är det ju inget problem, men det är inte lika lätt med vegetabiliska fibrer. Tack för påminnelsen om bloggen om japanska textilier. Jag brukar titta där ibland, men det var ett tag sedan. Din blogg blir jag alltid inspirerad av!

      Gilla

      Svara

Kommentera

