Utställning på Almgrens Sidenväveri

Almgrens  3

K.A. Almgrens Sidenväveri är en pärla på Söder i Stockholm, på Repslagargatan mellan Sankt Paulsgatan och Medborgarplatsen, en spännande miljö och ett måste för den textilintresserade.

Jag var där för några dagar sedan och såg en utställning med vävnader av den taiwanesiska konstnären Chia-Hui Lu. Hon väver sina bilder i en datastyrd jacquardvävstol, intressanta bilder, både vad gäller form, innehåll och teknik. En del av vävarna är vikta. De handlar om barndomsminnen, fick jag berättat för mig. Inuti vecken ligger kanske de äkta minnena dolda och det vi ser/kommer ihåg kan vara konstruerat. Fantasieggande tankar. Utställningen pågår t o m 2013-10-19.

Nästa utställare är Shiborigruppen med ”Vika, binda, knyta”. Det kan hända att det är samma utställning som jag såg på Konstfack i våras (titta HÄR) men även om så är fallet så ska jag försöka planera in ett besök. Färgningstekniker kan man aldrig se för mycket av!

Almgrens 2

Almgrens 1

2 thoughts on “Utställning på Almgrens Sidenväveri

  1. Pysselfarmor

    Ja det är en fantastisk miljö! Jag jobbar ju i närheten, men glömmer bort att de har utställningar. Får slita mig litet tidigare från jobbet någon dag och gå dit. Såg att de kommer att ha söndagsstängt nu p.g.a. dålig ekonomi.

    Gilla

    Svara
  2. Ewa

    Tänk vad mycket inspirerande utställningar det finns! Nu har utställningen om Shibori som du var på i våras kommit till Falkenberg. Jag var och tittade på den igår. Slow Art visades samtidigt. Fascinerande!

    Gilla

    Svara

Kommentera

