Broderi på tryckta tyger

Livstycket 1

Just nu funderar jag på hur man kan förändra och manipulera tyger, t ex genom att brodera på ett redan tryckt tygt. Som det här tyget, där det svart-vita trycket ändrar karaktär med hjälp av färgglatt broderi. Tyget kommer från Livstycket och kan ses i en liten utställning på biblioteket i Lindesberg t o m 2013-07-24. (Läs om Livstycket HÄR.)

I min garderob finns en kamiz/klänning/tunika, inköpt i Indien för många år sedan. På framstycket är det tryckta tyget kombinerat med broderi i flätsöm. Här och där har man lagt till små speglar. På bakstycket syns tyget utan broderi. 

Jag plockar med mitt tyglager och funderar vidare.

Kamiz 1

Kamiz 2

2 thoughts on “Broderi på tryckta tyger

  1. ewastig

    Vilken inspirerande tanke! Ska nog också fundera vidare på detta. Kanske något för mina elever att jobba med i textilslöjden – har man något ”påbörjat” som ett tryckt tyg kan det bli lättare att komma igång och själv brodera vidare …

    Gilla

    Svara

Kommentera

