Lav och ammoniak

Lav 1

Jag testar! I burken finns lav, plockad på nersågade grenar från ett gammalt äppelträd som beskars förra året. Laven har legat och torkat sedan dess. I en växtfärgningsgrupp på Facebook skriver man om att ammoniak hjälper till att dra ur färg ur lav. Jag hittar också ett recept med ammoniak och en annan sorts lav i en av mina växtfärgningsböcker, en lav som ger röda färger. Det här ser ut att bli brunt.

Till ca 90 gram torkad lav tog jag ca 3,5 dl 25 %-ig ammoniak och ca 9 dl vatten. Enligt uppgift skulle ammoniaken spädas med dubbla mängden vatten, men det var bara 3.5 dl kvar i flaskan och jag hällde på vatten tills laven var täckt. Nu får det hela stå ”ett tag”. Ca en vecka står det i receptet jag hittade i växtfärgningsboken, uppåt ett år har jag läst på ett annat ställe.

Jag borde förstås ha sparat lite lav och färgat utan ammoniak för att se om det blev någon skillnad. Men man kan ju inte tänka på allt.

Kan någon hjälpa mig med uppgift om vilken sorts lav jag har plockat?

Lav 2

6 thoughts on “Lav och ammoniak

  1. mailshSheila Brooke

    I think it is what we know here as Monk’s Hood Lichen ( hypogymnia physodes ). Gold, orange browns, greens and tan dyes are possible from this lichen.
    Thank you for your blog! Just found through India Flint –
    Sheila Brooke
    Canada

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    Å du och dina härliga experiment. Jag tror du har olika lavar i påsen. Det är svårt att bestämma en lav utifrån en bild. Slånlav (Evernia prunast) är en busklav/brosklav med ett buskliknande, ofta upprätt växtsätt. Den har en grågrön ovansida.
    Det finns en annan brosklav som jag tror du också har i påsen, Ramalina fraxinea.
    http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/lavar/brosklavramalinafraxinea/brosklavpalonn.6107.html

    Gilla

    Svara
  3. Gunilla

    NEJ! Inte renlav på äppelträd, i så fall tror jag det är något väldigt unikt. Men det fick ju mig att ta fram den gamla Ursings Kryptogamer – jag funderar om det kan vara slånlav.
    Hälsar Gunilla

    Gilla

    Svara

Kommentera

