Kurs i textilt återbruk

Ea 1

I fyra dagar har jag pendlat till Eskilstuna Folkhögskola och gått en kurs i textilt återbruk. Det handlade om att göra nya kläder av gamla, vilket jag inte riktigt hade fattat. De andra kursdeltagarna tog entusiastiskt till sig uppgifterna vi fick. De satte fart, klippte, sydde och fick snabbt ihop fantasifulla, vackra och roliga plagg. 

Första dagen var bra! Jag började ändra en tröja från det välfyllda materiallagret på skolan. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men erfarenheterna kan jag använda till några av mina egna sparade tröjor som väntar på att bli omgjorda. Jag kände mig nöjd och hade en del bra idéer med mig hem. ”Jaha, nu har vi sysslat med kläder, undrar vad det blir imorgon”, tänkte jag. Men det var kläder varje dag och då fick jag inte så mycket mer gjort.  Att laga, brodera något eller förändra lite, det gör jag gärna. Men när det kommer till att konstruera plagg så tar det stopp, trots (eller på grund av?) att jag har en utbildning i klädsömnad.

Så det blev inga nya plagg från mig. Men jag tog i alla fall en sladdrig kjol av viskos och sydde ihop ett par bitar till en rektangel. De i mitt tycke inte så vackra blommorna döljs av bitar klippta ur resten av kjolen, fastsydda med sashikoliknande  stygn. Kanske kan det bli en väska eller påse.

De andra var desto flitigare och här är några få exempel. En T-shirt blir en sjal. Ett par jeans och ett antal slipsar förvandlas till en tunika. På sista bilden berättar Emma hur hon gjorde om en hopplös kappa till en tuff jacka. HÄR på Emmas blogg finns massor av bilder från kursen.

Ea 3

Ea 2

Ea 4

2 thoughts on “Kurs i textilt återbruk

  1. Pysselfarmor

    Den kursen låter så spännande! Har pratat med flera som gått den och jag kommer nog att göra det så småningom. Men kanske får jag också svårt att göra kläder av ”gammalt”.

    Gilla

    Svara

Kommentera

