En helg fylld med linjer

Kurs GH 1

I helgen var jag på en kurs på Sätergläntan i Dalarna, en av de bästa kurser jag någonsin har deltagit i. Lärare var fantastiska Gwen Hedley, broderande konstnär från England, som även undervisar och har gett ut ett par böcker inom broderiområdet. HÄR är Gwens hemsida. Jag var så uppslukad av de uppgifter vi fick att jag glömde att använda kameran.

Kursen, med namnet Along new lines, handlade om skissteknik och broderi och vi arbetade med linjer i våra skisser. Jag valde att utgå från linjerna i en träbit, den syns i mitten av bilden, under tittrutan. Vi tecknade och målade linjer med olika redskap, på olika material och med olika material. Vi klippte, rev, flätade och tryckte. Befriande och kravlöst var det att använda en pinne från skogen som redskap och teckna med bläck på blött papper! Brodera lite hann vi också, med skisserna som utgångspunkt.

Gwens idé med skissböcker gillar jag verkligen! Spiralbundna block där man kan ta ut pappren, preparera dem på olika sätt, bygga på till större ark, flytta om arken, byta ut blockets papper mot andra material. Så finurligt och stimulerande! Tjugo väldigt fina skissböcker, en från varje deltagare, kunde vi bläddra i när kursen var slut.

Jag är övertygad om att kursen leder till att jag kommer att jobba mer med skissböcker. Kanhända hittar jag också något i skisserna som jag vill omsätta till broderi.

Kurs GH 2

Kurs GH 4

Kurs GH 3

9 thoughts on “En helg fylld med linjer

  1. Eva Albrektsson

    Elisabet, kul att träffa dej och visst var det en fantastisk kurs!! Kerstin Jacobsson du har något att se fram emot!

    Gilla

    Svara
  2. Madde

    Ja, jag håller med. Uppfylld och inspirerad. Jag tog inte heller särskilt många bilder, även om jag gick omkring med kameran hela tiden.

    Gilla

    Svara

Kommentera

