Malin Lager ställer ut i Uttersberg

ML2

Första gången jag såg Malin Lagers sydda bilder började med besvikelse. Jag hade kört en knapp timme till Galleri Astley i Uttersberg för att se en textilutställning, men när jag kom in i galleriet trodde jag att jag hade missuppfattat alltihop. På väggarna hängde foton. Trodde jag. Men det var broderier, så verklighetstrogna att jag tog fel. Då visade hon bilder från Venedig. Inte de vanliga turistvyerna, utan regnvåta trottoarer.

Nu ställer Malin Lager ut i Uttersberg igen. Naturbilder, några motiv från Paris, men framförallt är det porträtten som imponerar. Hon syr raksöm på maskin ”för hand”, dvs hon styr själv hur nålen och tråden ska gå. Hon ”grundar” med olika tyger, men det ser inte alls ut som collage.  Tyg och tråd smälter samman till en helhet. Hur bär hon sig åt? Det är mästerligt. 

Den översta bilden är ett porträtt (beskuret) av hennes mamma, konstnären Gerd Göran. (HÄR finns boken Jag målar ängarna – möte med Gerd Göran av Lena Hellström.)  

Uttersberg ligger drygt 3 mil nordväst om Köping. Utställningen pågår tom 2013-06-02. HÄR är Malin Lagers hemsida och HÄR är Galleri Astleys.

ML1

5 thoughts on “Malin Lager ställer ut i Uttersberg

  1. Eva Albrektsson

    Besök en av Malin Lagers utställningar tidigare och det var helt fantastiskt! Då hade hon som du nämnde mer gatubilder och naturbilder.

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    men jisses anåda!! Vilka porträtt! Min sambo trodde det var målade tavlor och när jag sa vad det var så var hans svar OJ OJ oj! Jag säger detsamma! Och hur 17 ska jag hinna dit! Jag ska till Krakow hela första veckan i juni….näää nu vill jag bli pensionär så jag hinner flacka runt och titta på allt roligt och hålla på med hantverket hela dagarna!

    Gilla

    Svara

Kommentera

