Anu Tuominen samlar och sorterar

AT2

Den främsta anledningen till att jag åkte till Helsingfors nu i veckan var att jag ville se Anu Tuominens utställning på Forum Box.

Tidigare har jag sett bilder på hennes verk i tidningar, böcker och på nätet. Jag har fnittrat lite och förundrats över hennes uthållighet, hennes uppfinningsrikedom och hennes förmåga att se nya saker i vardagliga föremål. Mina förväntningar var höga och de infriades.

Nu har hon samlat på stenar, många stenar, och sorterat dem efter färg och form. De hårda stenarna genomgår en förvandling och förvirrar sinnena där de ligger i skålar eller direkt på på gamla slitna bord, tillsammans med enstaka husgeråd. Tankarna går till barndomens lekar, då stenar och växter fick föreställa mat när man lekte affär eller mamma-pappa-barn.

AT3

AT1

Titta också på den gamla slitna rotborsten. Klicka på bilden så att den blir större. Vad ser du då? En ren i ett kargt landskap. Föremålen byter skepnad inför våra ögon.

AT4

Jag känner mig berikad efter att ha tagit del av Anu Tuominens värld.

HÄR är hennes hemsida.

5 thoughts on “Anu Tuominen samlar och sorterar

  1. Gunilla Hildén

    Å, jag blir alldeles ”tagen.”Anledningen är att jag har ett gammalt bord på min altan utanför köket. Där lägger jag i gamla fat och skålar allt möjligt och omöjligt fint som jag finner på mina strandpromenader. Det påminner om Anu. Ibland har jag tänkt: ”Vad är det jag håller på med?” Det är som om dessa ting blir alldeles speciellt nära ting i sin naturlighet och enkla skönhet. Det ligger något av en livsfilosofi i att se skönheten, känna livet i en sten eller ett måskranium eller en torr tångruska. NU vet jag att jag inte ”håller på” med något. Det är mycket mera än så. Tack för att jag fick den insikten av dig, Elisabeth!

    Gilla

    Svara

Kommentera

