Shibori på Konstfack

Lleyun Wang

Skynda sig måste man göra om man vill se utställningen Shibori to dye for på Konstfack. Utställningen pågår bara i 10 dagar och sista chansen att se den är på söndag 2013-03-29. Jag var där igår och blev glad och imponerad.

Shibori är ett japanskt uttryck för olika sätt att bilda mönster genom reservage när man färgar textilier. Läs mer HÄRHÄR och HÄR visar jag ett par enkla exempel på hur man kan göra.

Gemensamt för utställarna är att de gick en veckokurs i shibori på Konstfack förra sommaren med Eva Lagnert som lärare. Var och en har sedan arbetat vidare och använt shiborins möjligheter och uttryck på sitt eget sätt. Överst ett verk av Leyun Wang.

Re rag rug

Katarina Brieditis har använt tekniken i projektet Re Rag Rug, som hon driver tillsammans med Katarina Evans. Det var roligt att se den stora mattan av begagnade ylletröjor i verkligheten. Man har kunnat följa mattans tillkomst HÄR på projektets blogg.

Barbara Berther 2

Barbara Berther har färgat in band som sedan har flätats ihop.

Eva Marmbrandt

Eva Marbrandts tredimensionella verk består av hopsydda rundlar i polyesterväv med bara en smal rand av färg i kanten.

Övriga utställare är Elsa Chartin, Christel Kurén, Birgitta Lagerqvist, Eva Lagnert, Eva Lamby, Kerstin Petersson, Eva Rosengren, Åsa Wallenström och Karin Welin.

3 thoughts on “Shibori på Konstfack

  1. Moni

    Önskar jag var lite mer som du och tog mig iväg på lite mer sånt här som utställningar och annat. Du är verkligen bra på det. Och du är även bra på att dela med dig av dina upptäckter och intryck vilket jag är glad för, eftersom jag själv tycker det är bökigt att ge mig iväg.
    Så tack för att du delar med dig.
    /Moni

    Gilla

    Svara
  2. Elisabet

    Jag anmälde mig till kursen på HV. Sedan insåg jag att kommunikationerna med Stockholm inte är så bra under veckosluten, så jag måste tyvärr avstå från kursen.

    Gilla

    Svara
  3. Pysselfarmor

    Nämen oj den här utställningen har jag missat helt! Och nu packar vi för att åka till gården – så tyvärr hinner jag inte gå dit. Så vackra skapelser! HV-skolan har en kurs i den här tekniken.

    Gilla

    Svara

Kommentera

