Broderiets gränser

PS 1

Till mig själv köpte jag en bok i julklapp, ”Push stitchery”, redaktör Jamie Chalmers. Den avnjuter jag långsamt nu under julledigheten. Gemensamt för de trettio broderande konstnärer som presenteras i boken är att de undersöker gränserna för broderiet som konstnärligt uttrycksmedel.

Mycket av innehållet känner jag igen sedan tidigare, framför allt från den engelska tidskriften Embroidery. Men det är inspirerande och intressant att bläddra, läsa och titta och förundras en smula över broderiets möjligheter. Här är ett par slumpmässigt valda uppslag ur boken.

PS 2

Charlene Mullen använder sig av svartstick, som på kudden med motiv från London.

PS 3

Clyde Olivers arbeten är en blandning av skulptur och broderi. Han syr sina stygn i sten!

Tips om boken fick jag HÄR på Täcklebo Broderiakademis hemsida. Bra priser på böcker brukar jag leta HÄR, hos Bokfynd.

2 thoughts on “Broderiets gränser

  1. Pysselfarmor

    Hoppsan stygn i sten! Det tror jag inte jag grejar…eller?! ;-)
    Kul att ni är flera som tycker att broderiet är ett självporträtt…nästan så jag blir litet mallig ;-))
    Skulle vara kul om du ville vara med – du är såååå välkommen med ditt självporträtt!

    Gilla

    Svara

Kommentera

