Att föra över broderimönster på ylletyg

Vanligt karbonpapper fungerar inte så bra när man vill föra över ett broderimönster på ylletyg. Jag brukar göra en schablon av OH-plast och så här går det till:

Först lägger jag skissen/mönstret under plasten och trycker hål i plasten med en nål i motivets konturer. Man behöver ha ett mjukt underlag och jag brukar använda en ihopvikt gammal filt. För att motivet ska hamna på rätt ställe på tyget ritar jag upp hjälplinjer med vattenfast penna på plasten och motsvarande linjer tråcklas på tyget. Är motivet större än A4 går det bra att tejpa ihop arken av OH-plast kant i kant.

yllebit 2

Tyget tejpar jag fast på ett oömt bord och så tejpas plasten fast ovanpå. Hålen i plasten ska leda neråt mot tyget. Sedan tar jag textilfärg, som pressas ner i hålen med en gammal bordskniv. Det kan vara bra att göra ett litet prov först för att kontrollera att hålen i plasten är lagom stora och sitter lagom tätt! Kvarvarande färg tvättas bort från plasten omedelbart så att den inte torkar och täpper igen hålen. Håller man schablonen ren kan den användas om och om igen. Färgen får torka innan jag fixerar med strykjärn. Och sen är det bara att sätta igång med stygnen!

yllebit

4 thoughts on “Att föra över broderimönster på ylletyg

  1. Lisa Malmqvist

    Fantastiskt, det hade varit bra att veta när jag för 5 år sedan broderade en 3 meter lång drake på en mantel. Nålar, papper, krita ,hjälp!!!!

    Gilla

    Svara
  2. Pysselfarmor

    Tack för det här tipset….detta ska jag genast länka till på min blogg!

    Jag tror du kommer att bli besviken för jag har nog ingen ”mysse” på caféet på. Det är ju ganska varmt där ändå! :-))

    Ha en underbar andra advent!

    Gilla

    Svara

Kommentera

