Nytt från vävstolen

Rutiga sjalar i blå-grön färgskala vävde jag i veckan som gick. Varpen består av ullgarn i grovlek 6/1 och 12/2. En del av garnet har jag färgat med syrafärger. Inslaget är tunt, ullgarn 28/2. Vävtekniken kan nog kallas varptaqueté och vävs med fyra skaft och fyra trampor, men jag knyter upp fem trampor för att få en bekvämare trampordning. Jag sätter upp en kort varp som räcker till två sjalar, som trampas olika. Det innebär att varje sjal är unik. Roligt och snabbt att väva! De här två sjalarna finns hos Konsthantverkarna i Örebro om några dagar.

Imorgon ska jag varpa ännu en sjalvarp, nu i röd färgskala, från orange till lila. Det är så roligt att plocka med garnerna, ställa färger mot varandra och försöka hitta de bästa kombinationerna!

8 thoughts on “Nytt från vävstolen

  1. owe johansson

    rosa lila rööda å sen en klase med min livsfärg BLÅTT BLÅTT BLÅTT
    kommer hem nu o BARA MUMMSAR I MIG av dettapraktfule färgkalas

    vad koster en i det röda fältet o en i det bår?

    ove i köpenhamn

    Gilla

    Svara
  2. Birgitta

    Vilka fina sjalar. Hur lång varp sätter du upp till 2 sjalar? Jag tror den röda också kommer att bli jättefin. Gillar dina foton av gamla dörrar.
    Kram Birgitta

    Gilla

    Svara
  3. Moni

    Så otroligt fint det blev med rutor i dessa blå-gröna nyanser. När jag ser den här färgkombinationen någon annan stans så tänker jag direkt på dig och din ”profilbild”. De här färgerna är ditt signum på något vis, för mig i alla fall som starkt kopplat dem till dig. Jag är jättenyfiken på nästa färkombination i färdigvävd variant, det lutar mer mot min färgskala så det ska bli spännande att se. Säkert lika vackert som de blågröna.

    Gilla

    Svara
  4. Madde

    Himmel & pannkaka så himmelskt vackert & då har jag inte ens börjat föreställa mig så vackert det kan bli av det rosa/lila/röda. Fantastiskt! Hur stora är dom? Har man råd att ge en till sig själv i julklapp månne?

    Gilla

    Svara

Kommentera

