Färgningsförsök med blodrot

Det är alltid spännande att prova nya färgväxter. I somras fick jag några rotbitar av växten blodrot från Gun. På nätet kan man läsa att samerna har använt roten för garvning av skinn, som då får en röd färg tack vare ett färgämne i roten.  Men skulle det gå att få rött på textilier?

Rotbitarna hackades och värmdes i vattenbad i en liten glasburk. Efter ca 1 vecka la jag ner en liten bit sidentyg, betad i 10 % alun. Tyget fick ligga i burken i ca tre veckor och värmdes ett par gånger under den tiden. Efter så lång tid brukar det lukta ganska illa när man öppnar burken, men blodroten doftade fortfarande av rosor och mogen honungsmelon. Jag hade som sagt hoppats på en röd färg, men fick en vacker nyans av caffelatte.  Vill man ha rött måste man tydligen göra på något annat sätt, om det går överhuvudtaget. Är det någon som lyckats?

2 thoughts on “Färgningsförsök med blodrot

  1. Pysselfarmor

    nähä det blev ju liksom ingenting på siden….undrar om det beter sig på något annat sätt på annat tyg typ linne/bomull…kanske utan alunbehandling. Jag är ju ingen färgexpert utan tänkte det skulle vara en ”kul grej” för dig att pröva, som håller på och experimenterar….funderar om det finns någon slöjdare/slöjdkonsulent man kan fråga…..jag som trodde jag hade hagen full av bra färgningsmedel ;-)) hmmmm så det kan gå!

    Gilla

    Svara

Kommentera

