Estland – ränder

Förra veckan deltog jag i en textilresa till Estland, arrangerad av tidskriften Vävmagasinet och föreningen Svensk Hemslöjd, med Tina Ignell och Uuve Snidare som reseledare. Under fyra dagar gjorde vi studiebesök, tittade på textilier och fick veta mycket om landet av vår eminenta guide och tolk Eva-Tiina. Jag berättar mer den närmsta veckan. På min fotoblogg kan man se fler bilder från Estland, titta HÄR.

Ränder tänker jag på när jag tänker på Estland. Man har en mycket rik folkdräktstradition. Kjolarna är ofta randiga och det verkar som om det finns en speciell randning från varenda liten by. Bilden visar bara en del av alla de ränder som fanns hos en av hemslöjdsrörelsens, Eesti Käsitöö, fyra butiker i Tallinn. Det var oerhört svårt att välja, men till sist bestämde jag mig och köpte en bit blårandigt tyg från staden Rapla. Varpen är av bomull och inslagsränderna av ull. Tyget är maskinvävt, som de flesta, men det fanns också en del handvävda tyger.

3 thoughts on “Estland – ränder

  1. Birgitta

    Vilka ljuvliga randningar i så klara färger. Förstår att ni hade trevligt på resan. Hade en liten tanke att följa med på den, men det blev inte så den här gången.
    Kram Birgitta

    Gilla

    Svara

Kommentera

